Od dnia 01.07.2023r. wchodzi w życie Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej który składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
- Świadczenie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat;
2) osiągnęła wiek: a) w przypadku kobiet – 60 lat, b)w przypadku mężczyzn – 65 lat.
- Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
- Okres pełnienia funkcji sołtysa liczony jest od dnia 8 marca 1990 r. czyli od daty ogłoszenia Ustawy o samorządzie gminnym.
- Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
- Świadczenie przysługuje w wysokości 300 zł miesięcznie, które ulega corocznej waloryzacji.
- Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć min. zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji
- Wnioski do Wójta Gminy Skierniewice o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa można złożyć w pok. 105 Urzędu Gminy Skierniewice wraz z uiszczeniem opłaty skarbowej w kasie Urzędu w wysokości 17,00 zł.
- Jeżeli organ wydający zaświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
- Wnioski o przyznanie świadczenia oraz inne dokumenty i szczegółowe informacje dotyczące w/w świadczenia udziela Odział Regionalny albo placówka terenowa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.